In 2018 waren er 678 mensen het slachtoffer van een verkeersongeval met een dodelijke afloop. Dat zijn 65 verkeersdoden meer dan in 2017 ( bron CBS) dat is een stijging van ruim 10.6%.

We hebben allemaal wel een vervelende of onverwachte ervaring in het verkeer meegemaakt. Zijn deze ervaringen te wijten aan asociaal rijgedrag, onkunde, overschatting, vermoeidheid, onverschilligheid, tegenomen drukte op de weg of zijn de werkzaamheden aan de weg. Of is het een combinatie van dit allemaal?

We nemen steeds minder tijd om ons te verplaatsen, de agenda’s worden te vol gepland en daarbij wordt er steeds minder rekening gehouden met elkaar. Hierdoor komt de egoïsme in de mens verder naar boven drijven en wanneer er dan oponthoud op de weg ontstaat raakt men in de stress, terwijl dit nergens voor nodig als men maar meer tijd had ingeruimd voor het verplaatsen en rekening houd dat het nu eenmaal drukker op de weg is geworden. De ongeduldige onder ons, de mensen met stress, kunnen we herkennen doordat zij of harder rijden, negeren van de verkeerstekens en/of verkeersregels. Bij het ontstaan van een file willen zij juist zo lang mogelijk links blijven door rijden waar zij zoveel mogelijk auto’s inhalen en vlak voor of op een verdrijvingsvlak nog eens gaan invoegen waar zij overigens nog vaak stevig voor in de remmen moeten dan wel erin duiken waarbij de andere bestuurder flinke in de remmen moeten duiken met alle gevolgen van dien. Zo zijn er ook bestuurders die gewoon de rode matrix kruizen negeren wat juist weer op veel onbegrip en frustratie kan rekenen bij de andere weggebruikers maar je krijgt door dit rijgedrag ook kopieer gedrag bij andere weggebruikers die dat ook gaan doen. Dit zelfde beeld in rijgedrag zie je ook bij aankondigingen van wegwerkzaamheden of ongevallen.


We beschouwen bereikbaarheid over de weg als “gewoon goed” dat we altijd overal kunnen komen maar vergeet dat als we met z’n zovelen hier gebruik van maken dat er ook regels zijn die voor ons allemaal gelden om zo op een veilige wijze van A naar B te komen. Zo zijn wij ook gewend dat het wegennet er goed bij ligt en dat is ook zo. Hier in Nederland hebben wij het beste wegennet. Maar dit wegennet heeft ook onderhoud nodig en dat gaat geeft nu éénmaal wat vertragingen in ons reisschema en dan staat er ook nog een verkeersregelaars die jou verteld dat u er niet over dat traject gereden kan worden en dat u een klein stukje om mag gaan reiden, dan vinden we het ineens irritant omdat we de auto niet op plaats van bestemming kunnen krijgen of dat men stukje meer tijd kwijt is en dat past nou net niet in de tijdsplanning!

Afsluitingen bij onderhoudswerkzaamheden aan de weg gaan we steeds vaker tegen komen, omdat er teveel mensen zich niet aan de veiligheidsregels willen of kunnen houden. Deze regels zijn er niet voor niets opgesteld en deze zijn juist zo ontworpen dat wanneer we massaal gebruik maken van de weg dat het voor iedereen mogelijk is om op een veilige wijze hun bestemming kunnen bereiken. Men denkt te vaak, te snel en te makkelijk ; “ooo, dat kan nog wel effe” of ik kan er toch makkelijk effe langs? Maar staat er niet stil bij wat de gevolgen kunnen zijn van hun actie. Immers zit een ongeluk in een klein hoekje en daar hoeft u dan niets voor gedaan te hebben maar u kan wel de aanleiding zijn! De oorzaak van een ongeval is vaak het gevolg van het niet houden aan de verkeersregels of noem het maar onverstandig rijgedrag. Wat weer het maken van fouten in de hand werkt. Om een voorbeeld te noemen is ; overschatting – neem nou het mobieltje tijdens het rijden, even snel een paar berichten lezen of versturen. Je hebt zelf nog niet in de gaten dat u minder goed met het verkeer bezig bent en dat u bijvoorbeeld aan het slingeren bent of dat u snelheid omlaag valt, maar jou medeweggebruikers hebben daar wel last van en bedenk maar eens zelf; hoe vaak u de auto moet corrigeren of dat u bijna een afslag mist of dat u toch sneller op uw voorganger rijd of dat uw voorganger net aan het afremmen is waardoor u extra stevig moet afremmen en dat het weer voor u net goed afloopt. Maar wat gebeurt er achter u??? Kunnen zij nog wel op tijd afremmen? En als zij dat éénmaal gered hebben blijft er altijd nog een stuk frustratie achter bij die bestuurders achter hen.

De roep naar hardere of strenger optreden door het handhavend gezag op verkeersregels en/of gedrag word steeds luider vanuit de maatschappij en bij de mensen die langs de weg werken. Het aantal aanhoudingen is weliswaar iets toegenomen maar als je het weer bekijkt in vergelijking met de groei van de aantal gemotoriseerde voertuigen is weer gedaald . In de afgelopen 10 jaar is het zelf met 75% afgenomen terwijl de aantal gemotoriseerde voertuigen in de afgelopen 10 jaar met zo’n 15 is gegroeid. En dan komt het internationaal verkeer er nog bij!

De verkeerspolitie in Nederland controleert en handhaaft op onder meer; door rood rijden, te hard rijden, parkeren op plekken waar het niet mag en bellen achter het stuur zonder carkit of speaker. Ondanks deze standaard controles is het de politie in het afgelopen jaar niet gelukt om ook aandacht te hebben om het gedrag adequaat aan te pakken en blijven de weggebruikers met z’n allen de regels overtreden. Het verkeer op de Nederlandse wegen is volgens de European Transport Safety Council (ETSC) onveiliger geworden doordat de politie minder bekeuringen uitschrijft.

Daarin tegen voelen de wegwerkers zich steeds onveiliger tijdens het uitvoeren van hun werk Ondanks alle maatregelen die getroffen worden. Onlangs heeft er een onderzoek plaats gevonden waarbij 95% van de wegwerkers zich niet veilig te voelen tijden het uitvoeren van hun werk en dat dit veroorzaakt wordt door het rijgedrag van de verkeersdeelnemers. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden is de roep bij 77% van de wegwerkers om betere veiligheidsmaatregelen te treffen en meer controles uit te voeren. Naast dit alles is de roep om of nog meer of betere snelheidsbeperkende maatregelen te treffen of het gehele traject af te sluiten om zo beter, veiliger en sneller te kunnen werken.


Beste weggebruikers sta eens stil bij de mensen die dagelijks aan onze bereikbaarheid werkzaam zijn en denk niet altijd eerst aan je zelf! In de meest gevallen zijn er wel mogelijkheden om elkaar te helpen maar er moet dan wel een wederzijds begrip zijn en nakomen van de gemaakte afspraken en dat word nogal eens vergeten zeker wanneer er een project uitloopt, juist dan word men steeds ongeduldiger en onverdraagzamer naar de ander toe. Waarom vertoont de mens dat gedrag? Op die manier zorg je er alleen maar voor dat de haren overeind gaan staan en dat men elkaar gaat tegen werken en dan duurt de oponthoud alleen maar langer.

http://www.stadienstverlening.nl/