West-Friese artsen slaan alarm: Kom niet meer buiten kantooruren

Door Redactie op Donderdag 14 juni 2018, 10:16 uur  Algemeen  huisarts, oostendorp, spoedBron: NH Nieuws


West-Friese artsen slaan alarm: Kom niet meer buiten kantooruren
HOORN - De artsen en triagisten van Huisartsenpost West-Friesland luiden de noodklok. Zij vinden dat de werkdruk te hoog is en mensen té makkelijk naar de ANW-dienst gaan, die eigenlijk alleen bedoeld is voor spoedgevallen buiten de gebruikelijke werktijden. "Doemscenario is dat mensen aan gaan uitvallen."

Triagisten beginnen om 17.00 uur met hun werk. Om 17.01 uur kunnen zij het eerste telefoontje verwachten van mensen die buiten kantooruren een huisarts willen zien. Aan de triagisten de taak om te filteren en te beoordelen of de afspraak echt niet tot morgen kan wachten.

Huisarts Bart van Oostendorp vertelt aan de NOS dat hij de werkdruk heeft zien stijgen de afgelopen vijftien jaar. "Toen konden we het nog met vier dokters op een zaterdag redden", aldus Van Oostendorp. "Inmiddels zitten we aan de acht, negen dokters."

De combinatie van het gemak van buiten werktijd naar de huisarts gaan plus de angst na zelf enge ziektefoto's Googlen, heeft die druk opgevoerd. "Soms zie je mensen met klachten waarbij je denkt: 'Had dat niet bij de eigen huisartspraktijk gekund?'."

"We krijgen veel signalen binnen dat collega's zich overbelast voelen", zegt een bezorgde Van Oostendorp. "Wij maken ons echt zorgen of de post zoals hij nu is kan voortbestaan. Ik denk eigenlijk van niet, de belasting voor de mensen die hier werken is gewoon te hoog."

Manifest
Van Oostendorp en zijn collega's zijn daarom in de pen geklommen en hebben een manifest opgesteld. "Wij vrezen dat veel praktijkhoudende huisartsen uit gaan vallen en triagistes vertrekken, waardoor het voortbestaan van de Huisartsenpost (in Hoorn, red.) in gevaar komt", staat in dat manifest te lezen.

Een oplossing voor het probleem is volgens Van Oostendorp strenger filteren van binnenkomende telefoontjes. "We moeten onderscheid maken tussen spoed en geen spoed. Als wij denken: 'Dit is vervelend, maar geen spoed', dan zullen wij de patiënt doorverwijzen naar hun eigen huisarts."